Precis som filmer har tv-spel musik i bakgrunden som ska skapa stämning i spelets handling. Beroende på vilken sinnesstämning man vill försätta spelaren i, i just det ögonblicket, spelas olika typer av musik. Under en rörande cutscene spelas till exempel sannolikt lugn och vacker musik, medan man troligen hör intensiv och pulshöjande bakgrundsmusik under en bossfight. Att skapa tv-spelsmusik är ett verkligt konststycke, eftersom man måste hitta balansen mellan musik som är tillräckligt intressant för att man ska lägga märke till den och inte tröttna på den (då spelaren får höra den under långa stunder), men samtidigt är tillräckligt omärkbar för att den ska smälta in i bakgrunden så att spelaren kan koncentrera sig.
Tv-spelsmusiken har, trots sin bakgrundsroll i spelen, fått allt mer uppmärksamhet och hamnat allt mer i rampljuset på senare tid. En bidragande orsak till det är de konserter som anordnas i konserthus runt om i världen, även Sverige, där symfoniorkestrar spelar musik från olika tv-spel. I Sverige leder till exempel Orvar Säfström regelbundet en sådan konsert, som åker på turné i Sverige. Ett annat exempel är den jubileumskonsert som anordnades när spelet The Legend of Zelda fyllde 25 år, som även den turnerade över hela världen, då musik från spelet orkestrerades. På det sättet har kompositörer som Koji Kondo (Legend of Zelda, Super Mario), Nobuo Uematsu (Final Fantasy), Martin O’Donnell (Halo), Kow Otani (Shadow of the Colossus) och Junichi Masuda (Pokémon) kommit in i musikens finrum.
Viss tv-spelsmusik har till och med blivit så känd att den når en större krets än själva tv-spelet. Ett sådant exempel är låten ”Megalovania” från indiespelet Undertale. Låten, som komponerades av spelets skapare, Toby Fox, har fått sådan genomslagskraft att många hör låten först, och sedan upptäcker spelet på grund av att de gillar den. Undertale har blivit känt för att ha ett mycket starkt soundtrack överhuvudtaget, så det är kanske föga förvånande att något sådant här skedde med en låt från just detta spel. Om du själv håller på att utveckla ett indiespel, men skulle behöva mer pengar för att färdigställa det, är ett alternativ att låna pengar via Freedom Finance. Det är ju bättre att se till att färdigställa spelet, och förhoppningsvis tjäna pengar på det, snarare än att ha lagt tid och energi på ett projekt som aldrig kommer att bli färdigt på grund av bristande ekonomiska resurser.
En annan spelserie som är känd för att ha starka soundtrack är tidigare nämnda The Legend of Zelda. Det senaste inslaget i denna serie spel, Breath of the Wild, visade dock hur stor effekt det kan få att avstå från att använda bakgrundsmusik. Kontrasten blev desto större eftersom fans förväntade sig ett soundtrack liknande det från tidigare Zelda-spel. Men precis som Breath of the Wild bröt mot flera andra Zelda-konventioner, bytte spelet också inriktning när det gäller musiken. Med undantag från några få områden i spelet omges spelaren till största delen av tystnad i spelet, där vindens brus, vattnets porlande och vilddjurens läten utgör den enda bakgrundsmusiken. Ibland bryts tystnaden av några stämningsfulla pianoackord. Det är med andra ord ett soundtrack som verkligen anammar spelets titel, och låter naturens ljud komma först.